Gå videre til hovedindholdet

Etape København 2017

Etape København 2017 - 5 etaper - 1 maraton

Jeg løb for andet år i træk Etape København, som er et løb, der strækker sig over fem hverdagsaftener rundt omkring i København med varierende længden, men den samlede distance på alle fem etaper tilsammen udgør et helt maraton.

Sidste år blev det til en samlet 11.plads og nr. 4 i min alderskategori, og på det tidspunkt trænede jeg efter Hechmannmetoden og trænede frem mod at toppe til Copenhagen Half Marathon, så jeg var tæt på at være i topform.

I år var formen og fokus et andet sted. Eftersom jeg for snart 9 måneder siden blev far, har jeg ikke haft den samme fokus på og tid til løbetræningen. Derfor var fokus i år også bare på at få løbet nogle kilometer i høj fart og se, hvordan det stod til med min form. Ligeledes ville jeg også meget gerne løbe et par etaper med min datter, Hannah, i vores babyjogger.

Etaperne i årets udgave fordelte sig således:
1.Etape - Valbyparken - 8,308 km
2.Etape - Refshaleøen - 10 km
3.Etape - Kastellet - 6,515 km
4.Etape - Havneringen - 11,75 km
5.Etape - Carlsberg - 5,623 km

1.Etape - Valbyparken (8,308 km)
Det var ugens absolut varmeste dag, og der var ikke mange skyer på himlen denne sene mandag aften. Jeg var spændt på at se, hvem der stillede til start, for i forhold til sidste års top 15, var der kun 2-3 gengangere. Jeg vidste ligeledes heller ikke, hvordan min egen form havde det, så glædede mig til at se om jeg kunne følge med de hurtige.
Det vidste sig ret hurtigt, at én mand var hurtigere end alle os andre, da han med det samme stak af. Jeg lagde noget forsigtigt ud, og lå efter de første 1000 m på en 15.plads. Stille og roligt indhentede jeg flere og flere, og jeg endte med at komme i mål som nr. 7. Ruten rundt i Valbyparken var yderst godt sammensat, idet vi fik en masse smuk natur at se samtidig med, at der kunne holdes et højt tempo.
Jeg var presset på det sidste stykke, men omvendt følte jeg, at min gameplan havde været helt fin, og det var fedt at prøve at løbe så stærkt igen!


2.Etape - Refshaleøen (10 km)
Så skulle Hannah have sin løbsdebut. Vi har heldigvis haft mange gode og lage ture sammen, så jeg vidste, at hun ville kunne klare distancen, jeg var mere spændt på om det sene tidspunkt ville passe hende.
Vi kom desværre ret sent, så måtte starte langt tilbage i feltet, hvilket betød, at vi de første 500 m nærmest ikke kunne løbe... Jeg var meget tæt på at stoppe med det samme, for hold nu op det gik langsomt...! Heldigvis blev der gradvist mere og mere plads og vi fik sat tempoet op.
De første 5 km var ret flade og primært på asfalt, så det var muligt at holde et højt tempo. Havde det ikke været for den langsomme og svære start, havde vi også klaret de første 5 på under 20 minutter, men vi måtte nøjes med en tid på 20:17...!
Da ruten drejede fra Kløvermarken og ind omkring Christiania blev ruten lidt mere snorklet og ujævn, hvilket gjorde det sværere at holde tempoet helt oppe. Omkring de 8 km ramte vi for alvor modvinden og efter lidt ujævnt asfalt vågnede Hannah. Vi stoppede kort, og så var hun ellers klar til at fortsætte det sidste stykke.
Vi klarede de 10 km på ca. 42 minutter, hvilket var ganske godkendt, specielt starten og det ujævne underlag undervejs taget i betragtning.

3.Etape - Kastellet (6,515 km)
En kort rute rundt omkring Kastellet. Der skulle løbes hurtigt, og vi var hurtigt en gruppe, der fik lagt os forrest. Det var perfekt løbevejr og ruten var uden de store højdemeter, så tempoet var højt fra starten af. Da vi rammer området ved Kastellet taber jeg lidt terræn i forhold til de fire forreste og løber med to andre løbere. Vi følges godt ad hele vejen og jeg kommer igen i mål som nr. 7. Anden etape, hvor jeg løber alene og anden etape med en 7.plads, der begynder at tegne sig et mønster :-)
Ruten var på forhånd døbt "Turistuten" og det med rette, for man kom i den grad forbi samtlige turistattraktioner, der er i området omkring Kastellet. En god måde at se og opleve København på.


4.Etape - Havneringen (11,75 km)
Årets længste og måske mest flade etape og igen var Hannah med. Denne gang ankom vi i god tid, så både Hannah og jeg nåede at blive ordentlig klar. Vi kom helt frem forrest og stod, vi var klar til at løbe hurtigt. Målet var at se om vi ikke kunne klare de første 5 km på under 20 minutter, og så ellers holde et tempo omkring de 4:15 efterfølgende. Siden Hannah blev gammel nok til at sidde i babyjoggeren, har jeg sat mig mål om at løbe en 5'er på under 20:00, en 10'er på under 40:00 og et halvmaraton på under 1:30:00.
Starten på etapen var ikke den nemmeste, da den foregik på Amager Fælled, hvor der var lidt ujævnt, men det lykkedes os at holde tempoet under 4:00 min/km, og det så godt ud i forhold til målet om en 5'er under 20:00. Ude omkring Sluseløbet og Teglværkshavnen, var jeg dog meget i tvivl om vi ville kunne klare det, da lidt vind og svære vejforhold gjorde det svært at løbe stærkt, men vi nåede lige akkurat at runde de 5 km i 19:57!!! Herefter dalede tempoet en del, og da  vi ramte en masse brosten omkring Slotsholmen vågnede Hannah. Hun var meget træt og havde bestemt ikke lyst til at vi løb videre. Heldigvis havde jeg en bæresele med i joggeren, så Hannah røg op i den og så gik vi de sidste 3,25 km hjem til mål. Hannah sang og pludrede hele vejen, så det var skønt. På den sidste km fik vi selskab af Maja (min kone og Hannahs mor), og vi hyggede os hele vejen over målstregen.
Det havde været en lang uge for Hannah og det var derfor meget forståeligt, at hun ikke kunne mere til sidst, men de første 8,5 km klarede hun så flot og vi fik klaret ét af vores tre mål!


5.Etape - Carlsberg (5,623 km)
Årets sidste etape var også årets korteste og mest kuperede etape. Bakkerne omkring Carlsbergbyen gjorde starten hård og da ruten slog ind forbi Søndermarken stod vi næsten stille. Alle så ud til at være lidt pressede, så toppen lå tæt næsten hele vejen, lige bortset fra tre løbere, som var stukket af allerede fra starten af - de løb deres første etape i dag, så det tæller ikke :-) Opløbsstrækningen var ond, da det var i strid modvind og jeg fik åbnet lidt for tidligt. Hvis man ikke tæller de tre en-dagsløbere med, blev det endnu engang til en 7.plads.
En virkelig fed rute at slutte årets Etape København af med, og stemningen i Carlsbergbyen var fed!



Det har været fedt at mærke, at jeg stadig har lidt fart i benene. Sidste år var jeg i markant bedre form, men efter denne uge kan jeg mærke, at jeg ikke er langt fra den form igen. Og det vel at mærke med tanke på, at 80-90% af alle mine løbeture foregår sammen med Hannah i vores babyjogger.
Team H & H udgør et stærkt team og jeg glæder mig til vi igen stiller til start i et løb :-)

Kort anmeldelse af Etape København
Ruterne var, i forhold til sidste år, markant forbedret. Vi løb på fem meget forskellige destinationer, der var smukke grønne omgivelser og en god blanding af asfalt, stier og græs.
Det er en rigtig god måde at få set og oplevet København på, og længderne på etaperne i år var meget tilpas.
Alle kan være med og der er virkelig en god stemning og ånd blandt alle - både blandt dem, der løber for podiepladserne og dem, der løber for hyggens skyld.
Efter sådan en uge har man fået talt med rigtig mange nye mennesker og man har måske lavet en ny PR - mange bliver revet med af stemningen i hvert fald :-)
Ruterne er godt skiltet og der er vanddepoter på alle etaperne.
Alt i alt kan jeg kun anbefale folk at stille til start næste år ;-)


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

COP RUN x Nordic Race

COP RUN x Nordic Race To store løbsarrangører havde for første gang slået sig sammen og mixet det bedste fra begge verdener - intervalløb med forhindringer, og sat os alle i scene i Fælledparken denne varme julidag. COP RUN er kendt for deres 15 x 1000 m, som fordeles mellem tre løbere, som skiftes til at løbe en omgang, og Nordic Race er Danmarks største arrangør af forhindringsløb, og til denne udgave havde de taget 5 af deres forhindringer med, A-pyramide, hurdles, over/under, over/under/igennem (O.U.T.) og barbed wire. Alle sammen forhindringer, hvor det er muligt at holde en høj fart og en depeche i hånden. Der var lagt op til fest i Fælledparken med høj musik, sol og en masse boder. Setup'et var i hvert fald til et brag af et event og vejret viste sig fra sin bedste side - i hvert fald for tilskuerne. Det var varmt og der var absolut ingen vind, puha det ville blive en hed omgang! Holdbillede - Mathias (tv) og Björn i midten Jeg teamede op med to af mine hold

Hænger OCR og Hechmannmetoden sammen?

Mine erfaringer med Hechmannmetoden For lidt over et år siden udkom Claus Hechmann med bogen ”Løb som eliten”. Det var i den grad en bog, der vakte røre i andedammen, da Hechmann går ind for, at man skal løbe langsommere og længere for i sidste ende at blive en hurtigere løber. Min første tanke, da jeg hørte om dette var, at det ville jeg aldrig komme til, jeg var mere til de hurtigere og kortere løbeture. Nu står jeg så her knap et år efter og har en helt anden tilgang til tingene. Lad mig starte med at fortælle lidt om selve Hechmannmetoden og hvorfor den, ifølge bogen virker, før jeg fortæller om min egen oplevelse og erfaring med metoden. Claus Hechmann er tilknyttet Sparta som elitetræner og personlig træner. Han har tidligere selv løbet og opnået ganske gode tider på diverse distancer fra 1500 m til 20 km. Han er manden bag Hechmann Sport, hvorigennem man tager løbetesten, som jeg fortæller om senere i artiklen. Hechmannmetoden fokuserer mest på distancer over 30

Kort introduktion

Hvem er jeg og hvorfor gør jeg det her? Lad mig starte med det sidste. Jeg gør det her, fordi jeg kan lide at skrive og fordi jeg håber, at andre mennesker vil finde inspiration i det de finder på siden. Det kan være man selv lige står og mangler gode råd til, hvordan man kan få en hverdag til at hænge sammen med træning og familie, det kan være man overvejer hvilket løbeur eller hvilken babyjogger man skal vælge, eller hvilke løb, der er gode at deltage i. Det er i hvert fald ting, som jeg vil forsøge at komme med mine bud på her på siden. Intet af det, der bliver skrevet er sponseret eller noget, så alt hvad der skrives er min helt egen mening om tingene ;-) Og hvem er jeg så? Jeg er 34 år, far til en lille pige på 9 måneder og gift med min dejlige kæreste gennem 6 år. Jeg har været elitefodboldtræner i snart 10 år og har bl.a. været træner i AB og FCN, og har UEFA A-licens samt andre mindre fodboldkursusbeviser. Jeg har selv tidligere spillet en del fodbold, men va